Sigurno ste barem jednom naišli na neki error dok ste pregledavali ili uređivali web stranicu – bilo da se radilo o učestaloj error poruci 404 Not Found ili zbunjujućem 500 Internal Server Error. Iako te greške mogu izgledati ozbiljno (i pomalo zastrašujuće), često je rješenje jednostavnije nego što se čini. U nastavku donosimo top 5 najčešćih statusnih grešaka (error) koje se pojavljuju na web stranicama, što one zapravo znače i kako ih možete sami (ili uz pomoć naše korisničke podrške) brzo otkloniti.
Što je i kako razumjeti error poruke koje se prikazuju na web stranici
Koliko puta vam se dogodilo da umjesto svoje web stranice ugledate neku error poruku? Vjerojatno ste se u tom trenutku zapitali što se zapravo događa – je li problem na serveru, u pregledniku ili pak nešto treće? Iako često krivimo server, error nije uvijek sa serverske strane.
Statusne greške ili error poruke na web stranici prikazuju se kada nešto u komunikaciji između preglednika i servera pođe po zlu. Te greške imaju svoje oznake, tzv. statusne kodove, i dijele se u nekoliko osnovnih kategorija – od informativnih do ozbiljnih serverskih pogrešaka.
Za početak, složili smo kratku informativnu tablicu – top 5 najčešćih error poruka koje se pojavljuju na web stranici uz kratko objašnjenje što znače i kada se pojavljuju.
Statusni kod | Značenje |
1XX | Informativni odgovor koji označavaju da je zahtjev primljen i da se proces nastavlja. Riječ je o signalizaciji klijentu da može nastaviti obrađivati zahtjev te pričekati konačan odgovor. |
2XX | Uspješni odgovor koji signalizira da je zahtjev uspješno zaprimljen i prihvaćen od strane poslužitelja. Najčešći statusni kod je 200 OK. |
3XX | Odgovor preusmjeravanja koji signalizira da nešto nije u redu s preusmjeravanjem ili redirekcijom. Najčešća poruka 301 Too Many Redirects. |
4XX | Klijentske pogreške koje daju informaciju o pogrešnoj sintaksi na klijentskoj strani. Najčešći primjer je greške 404 Not Found. |
5XX | Serverske pogreške koje signaliziraju da poslužitelj nije uspio obraditi zahtjev zbog pogreške na samom poslužitelju. Primjer greške 500 Internal Server Error. |
Najčešće error poruke koje susrećemo na web stranicama
Error 403 Forbidden
Greška 403 Forbidden pojavljuje se kada se pokuša pristupiti dijelovima web stranice, odnosno direktorijima web stranice kojima je zabranjen pristup. Kod error 403 Forbidden poslužitelj razumije zahtjev, ali ga ne može obraditi jer klijent nema dopuštenje za pristup željenom resursu. Error se pojavljuje iz različitih razloga, no najčešći razlozi su:
- Krive dozvole nad datotekama i direktorijima,
- Blokada IP adrese na serverskoj strani,
- Aktivacija zaštite na serveru , primjerice Mod Security zaštite, radi instalacije određenih skripti ili pluginova.
Rješavanju nastale greške možemo pristupiti tako što ćemo eliminirati nama moguće situacije krenuvši redom:
- Provjeriti sve dozvole nad direktorijima i datotekama web stranice. Dozvole koje moraju biti nad direktorijem su 755 , dok bi datoteke morale imati podešene dozvole 644.
- Ako je sa dozvolama sve u redu, možete kontaktirati podršku kako bi napravili provjeru log zapisa na serveru te otklonili mogućnost blokirane IP adrese ili neke potencijalne zaštite na serveru
Error 404 Not Found
Error 404 Not Found je jedna od najčešćih grešaka na web stranici i govori o tome kako poslužitelj nije pronašao prikaz za ciljani resurs ili skriva njegovu postojanost. Dakle, ako korisnik želi pristupiti web stranici koja ne postoji, pojaviti će se error poruka o pogrešci 404 Not Found i zato današnji programeri na svojim web stranicama kreiraju posebnu stranicu koja je dizajnerski jednaka glavnoj stranici kako bi korisnika obavijestili o pristupu nepostojećoj stranici. Treba napomenuti kako je error 404 usko povezan s error porukom 410 – Gone koja upućuje na to da je stranica, odnosno resurs kojem se pristupa trajno uklonjen.
Primjerice ako želimo pristupiti adresi https://plus.hr/404 izbacit će nam poruku kako sadržaj na toj poveznici ne postoji.
Primjer error 404 Page not found
500 Internal Server Error
Greška 500 Internal Server Error pripada serverskom tipu pogreške koji ukazuje na to da je poslužitelj naišao na problem koji sprječavanja izvršavanje zahtjeva. Kod pojave ova poruke, greške su obično zabilježene u error_log datoteci, a mogu ukazivati na nekoliko problema:
- Problem s .htaccess datotekom – ako sumnja pada na .htaccess datoteku bilo bi dobro provjeriti pravila koja su podešena unutar datoteke ili privremeno preimenovati postojeću .htaccess datoteku u npr. .htaccess-old te je zamijeniti s novom koja će imati samo osnovna pravila.
- Neispravne dozvole nad datotekama i direktorijima – kao što je već ranije spomenuto, datoteke bi trebale imati dozvolu 644, dok bi direktoriji morali imati dozvole 755.
- PHP verzije – često je slučaj da skripte web stranice ne odgovaraju podešenoj PHP verziji na poslužitelju pa u tom slučaju sugeriramo provjeru PHP verzije. Kroz većinu panela, PHP verziju možete promijeniti samostalno bez intervencije korisničkoj podrški.
- Ako koristite WordPress, folder plugins uvijek možete preimenovati u folder plugins-old kako biste eliminirali problem s pluginovima i sl.
502 Bad Gateway
Greška 502 Bad Gateway se pojavljuje kada dolazi do prekida u komunikaciji između servera. Drugim riječima, greška se događa kada jedan poslužitelj npr. (engl. proxy) ne može dobiti ispravan odgovor od poslužitelja na kojem se nalazi aplikacija. Rješavanju ovog problema pristupamo tako što prvo pronalazimo uzrok te nakon toga primjenjujemo određene metode rješavanja. Neki od najčešćih razloga zašto dolazi do error 502 Bad Gateway greške su:
- Preopterećenje poslužitelja koje se obično događa kada primarni web poslužitelj na kojem se nalazi web stranica ili aplikacija postaje preopterećen prevelikim brojem zahtjeva porastom prometa ili DDOS napadom,
- Problemi s DNS-om, a tu najčešće spada pogreška DNS konfiguracija, problemi s DNS propagacijom gdje poslužitelj ne može pravilno proslijediti zahtjeve,
- Neispravan SSL/TLS certifikat,
- Predugo čekanje na izvršavanje PHP zahtjeva.
Tek nakon što smo pronašli glavni uzrok problema, krećemo u njegovo rješavanje tako što ćemo pokušati osvježiti web stranicu, obrisati cache preglednika, resetirati DNS postavke, testirati stranicu s druge mreže, povećati PHP limite te u konačnici provjeriti i log zapise na serveru.
Error 503 Service Unavailable
Greška 503 Service Unavailable znači da poslužitelj nije u mogućnosti obraditi zahtjev zbog privremenog opterećenja ili održavanja. Riječ je o privremenoj pogreški i poslužitelj bi morao biti dostupan unutar nekoliko minuta, ali ako to nije slučaj, potrebno se obratiti korisničkoj podršci kako bi provjerili te otklonili problem.
Error 508 Resource Limit Is Reached
Greška koja spada u HTTP greške, ali nije dio definiranih statusnih kodova, je error 508 Resource Limit Is Reached. Riječ je o statusnoj greški koja se pojavljuje na cPanel i LiteSpeed servisima, a uzrok je najčešće prekoračenje dodijeljenih resursa na hosting paketu i to najčešće, prekoračenje CPU-a, RAM memorije, broj procesa ili istovremenih konekcija. U slučaju kada se na web stranici pojavi ova greška, trebalo bi:
- Optimizirati web stranicu ili aplikaciju koja prekomjerno troši resurse,
- Zakupiti hosting paket s većim resursima ili u konačnici, ako je riječ o velikoj web stranici ili aplikaciji zakupiti VPS server.
Iako razne error poruke na web stranicama mogu izgledati ozbiljno, one su zapravo korisni signali koji vam govore u čemu je problem i gdje potražiti rješenje. Dobra vijest je ta da većinu njih možete riješiti relativno brzo, pogotovo ako znate što tražite.
Bilo da se radi o error 404, error 500 ili nekoj drugoj grešci, važno je rješavati problem korak po korak.
A ako ipak niste sigurni što učiniti – tu smo da pomognemo. Javite nam se, a mi ćemo pronaći uzrok i vratiti vašu stranicu online.
Greške su normalan dio svakog weba – bitno je znati kako s njima izaći na kraj.