Uloga sys admina u poduzeću

U mnogim velikim tvrtkama svi znaju za sistem administratora, ali malo tko u stvari zna što konkretno sistem administrator radi. Administrator sustava za vas je možda neki tamo lik s dugom frizurom kojeg zovete kada nešto ne radi na računalima. No ti ljudi su izuzetno važni za ispravno funkcioniranje poduzeća koje svoje poslovanje bazira na računalima i mrežama.

Ukratko, administrator sustava je osoba odgovorna za postavljanje i održavanje servera, mreže i čitavog računalnog sustava poduzeća. On ili ona može biti dio IT odjela tvrtke, ali i ne mora jer IT odjel može imati potpuno drugačije zadatke i odgovornosti u odnosu na administratore sustava.

Administrator sustava mora dizajnirati, organizirati, modificirati i podržavati računalne sustave organizacije. Na temelju zahtjeva organizacije i druge IT infrastrukture, administrator sustava ima zadatak pružiti pouzdano računalno i mrežno radno okruženje, posebno u situaciji u kojoj su računala s više korisnika povezana s LAN mrežom.

Zahtjevi uloge administratora sustava uključuju detaljno razumijevanje računalnog softvera, hardvera i mreža. U tu ulogu spadaju i popravci računala, mreže i perifernih uređaja poput printera. To ne znači da je sistem admin vaš serviser, ali mora pratiti rad svih računala i prijaviti računalo ili dio mreže koji ne rade drugim osobama koje vrše popravke ili zamjene takvih dijelova infrastrukture.

Ako malo bolje razmislite, sve što vam treba da bi uspješno radili u nekom poduzeću pripada pod njihov opis posla. Od osiguravanja računala i mrežnog pristupa za vaše radno mjesto, do kreiranja domenskog pristupa i  elektronske pošte za vas osobno, preko instalacija svih potrebnih software-a na vaše računalo do praćenja licenci koje koristite na računalu ili u cloudu.  I da ne zaboravimo i sigurnost vašeg računala i mreže, no za to često surađuju s drugim stručnjacima u IT odjelima.

Neki od zadataka koje rade administratori sustava su stvarno rutinski i često dosadni poput

  • Kreiranja domenskih pristupa
  • Resetiranje korisničkih zaporki
  • Otključavanje korisničkih računa
  • Nadgledanje rada i sigurnosti servera i mreže

No ako je admin malo kreativan, sve to može riješiti s nekoliko Perl ili Python skripti.

Ponekad zbog razvoja poslovanja sys admini imaju zadatak pratiti i učiti druge stvari poput software-a za automatizaciju (Puppet, Chef, Ansible ili Saltstack), upoznati se Cloud infrastrukturom (AWS, Openstack) i mrežnim uslugama (Akamai, CloudFront) što svakako može biti zanimljivo i doprinijeti širenju znanja i vještina.

Najvažnija vještina koju jedan administrator sustava mora imati je rješavanje problema. I tu nema rasprave. To može dovesti do raznih vrsta ograničenja i stresa. Kad radna stanica ili poslužitelj padnu, za riješiti problem se zove sistem administratora. Treba moći brzo i pravilno prepoznati i dijagnosticirati problem. Mora shvatiti što nije u redu i kako se to najbolje može popraviti u što kraćem roku jer poslovanje trpi.

Downtime nije mala stvar za poduzeća. To u prijevodu znači bijesne djelatnike, klijente i izgubljeni prihod. Pametan administrator cijelo svoje tiho vrijeme (ono kada nema problema) provodi dizajnirajući, dorađujući i implementirajući svoje sustave za oporavak i backup podataka.

Također je bitno znati što administrator sustava nije. Nije developer. Dakle, sistem administrator ne programira novi software niti ga dizajnira za potrebe vanjskog vendora koji će to napraviti za tvrtku.

Svi gore navedeni detalji dokazuju da su administratori sustava nevjerojatno vrijedni za tvrtke iako često podcijenjeni, najčešće iz razloga nerazumijevanja njihovih zadataka. Kad se u vašem poduzeću stvari odvijaju glatko, lako je svima jednostavno zaboraviti da postoje administratori sustava koji su zaslužni za to.

Povezani članci

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *